Jak przewozić drona w samolocie?
W końcu, po kilku miesiącach przerwy, ruch lotniczy (również międzynarodowy) ma zostać wznowiony. Myślę, że to dobry czas na publikację wpisu pt. „Jak przewozić drona w samolocie?„. Mam nadzieję, że ruch lotniczy nie będzie już ponownie wstrzymany i mój artykuł przyda się wszystkim, którzy chcą zabrać drona na pokład samolotu.
Jak przewozić drona w samolocie – uwagi wstępne
W artykule wskażę kilka ważnych aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę planując transport drona drogą lotniczą. Trzeba jednak pamiętać, że szczegółowe zasady w tym zakresie znajdziemy na stronie poszczególnych linii lotniczych. W tym zakresie bowiem występują (najczęściej drobne) różnice. Nie ma bowiem żadnych regulacji unijnych, czy krajowych odnoszących się do przewożenia BSP w samolotach.
Przytoczę również kilka przykładów popularnych linii lotniczych i ich zasad w kwestii tego, jak przewozić drona w samolocie.
Na wstępie warto również wspomnieć o tym, że najlepszym sposobem na dowiedzenie się, czy i jak dany przewoźnik pozwala tranportować drony, jest skontaktowanie się z biurem obsługi klienta konkretnej linii lotniczej na parę dni przed lotem podając szczegółową specyfikację naszego BSP.
Dron w samolocie – rozmiar i waga
Planując przewożenie drona w samolocie, w pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na jego rozmiar i wagę. Te wielkości porównać należy natomiast z udostępnianamy przez linie lotnicze informacjami o dopuszczalnym bagażu. Z reguły drony mogą być przewożone zarówno w bagażu podręcznym, jak i rejestrowym. Oczywiście przewożenie drona w bagażu rejestrowym jest bezpieczniejsze i z pewnością nie budzi pytań w trakcie kontroli bezpieczeństwa na lotnisku. Niemniej jednak, słychać liczne głosy od operatorów dronów, że BSP są już tak popularne, że rzadko pojawiają się jakiekolwiek problemy z ich transportem w bagażu podręcznym. Oczywiście, stosując się do zasad, o których piszę poniżej.
Jeżeli dron jest cięższy lub większy od limitów linii lotniczych (np. 25 kg i ponad 3 metry rozpiętości skrzydeł), może zostać zdemtowany. Następnie zaś przetransportowany na specjalnej palecie w luku bagażowym albo nadany jako cargo. (Zgodnie z informacją zamieszczoną >> tutaj <<).
Transport baterii do drona
Tak naprawdę największy problem przy transporcie drona samolotem może pojawić się w związku z przewożeniem baterii. Dokładnie chodzi o baterie Li-Ion (litowo-jonowe) oraz Li-Po (litowo-polimerowe). Baterie te są potencjalnie niezbezpieczne i każda linia wprowadza ograniczenia w ich przewożeniu.
Po pierwsze, z reguły nie można do samolotu brać baterii o mocy powyżej 160 Wh. Większość dronów jest jednak zasilana bateriami o mniejszej mocy. Najczęściej nie będzie tu zatem kłopotów.
Po drugie, baterie o mocy między 100 Wh a 160 Wh mogą wymagać weryfikacji i zgody linii lotniczych. Takich baterii zapasowych (oprócz tych w dronie) można wziąć na pokład tylko 2 szt.
Po trzecie, baterie o mocy mniejszej niż 100 Wh można przewozić bez zgody linii lotniczych. Jednak w liniach zjednoczonych w IATA (czyli w większości znanych linii) na pokład można wziąć maksymalnie 20 baterii zapasowych.
Transport baterii regulują odpowiednie przepisy IATA. Jest to Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych, które m.in. publikuje przepisy dot. towarów niebezpiecznych (Dangerous Good Regulations). Jakiś czas temu IATA wydało dokument Lithium Battery Shipping Guidelines. Pod tym linkiem można zapoznać się z aktualną wersją tego dokumentu na 2020 rok. Piszę o tym, gdyby pojawiły się jakiekolwiek wątpliwości przy poszukiwaniu informacji o transporcie baterii u przewoźnika. Jest to bowiem dokument bardzo obszerny i szczegółowy i z założenia przeznaczony dla przewoźników, którzy na jego podstawie opracowują swoje zasady.
Baterie należy przewozić tylko i wyłącznie w bagażu podręcznym. Powinny być rozładowane i umieszczone w oryginalnym opakowaniu, torbie zabezpieczającej lub torbie strunowej. Może to być specjalny „LiPo Safe Bag”.
Poniżej wrzucam tabelkę podsumowującą zasady transportu baterii i urządzeń z bateriami litowo-jonowymi. Opracowanie pochodzi z artykułu „Transport lotniczy baterii litowych”, aut. Renata Krajewska, Ignacy Bomba z czasopisma AUTOBUSY nr 6/2019.
Ostatnia ważna rzecz… śmigła drona!
Zastanawiając się nad tym, jak przewozić drona w samolocie, trzeba również wziąć pod uwagę jego śmigła. Jeżeli jest to mały dron, najlepiej spakować go do specjalnego plecaka/torby, tak aby nie stanowił zagrożenia. Wtedy nie powinno być żadnych problemów z jego transportem. Jednakże, gdy śmigła są duże, czy ostre mogą być uznane za niebezpieczne. Warto sprawdzić przed lotem, czy linia lotnicza pozwala na ich wniesienie na pokład.
Jak przewozić drona w samolocie? Podsumowanie
Gdybym miał podsumować artykuł jednym zdaniem, powiedziałbym, że przewożenie drona w zdecydowanej większości przypadków nie stanowi żadnego problemu. Drony są tak popularne, że coraz rzadziej uważane są za niebezpieczne. Zawsze trzeba jednak sprawdzić zasady konkretnego przewoźnika przed transportem drona, aby na lotnisku nie pojawiły się żadne problemy. Warto również wiedzieć, jakie przepisy odnośnie latania dronem, obowiązują w kraju, do którego się udajemy.
Przy tworzeniu artykułu korzystałem z następujących źródeł:
- artykuł „Transport lotniczy baterii litowych”, aut. Renata Krajewska, Ignacy Bomba, czasopismo AUTOBUSY nr 6/2019.
- https://lotnisko-chopina.pl/pl/przewoz-dronow-samolotem-i-bezpieczne-operowanie.html
- https://www.iata.org/
- http://www.swiatdronow.pl/jak-przewozic-drona-w-samolocie
- https://wachlarz.pl/dron-jako-bagaz-w-samolocie-jak-przewozic/