Na czym polega system PansaUTM?
Minęło już trochę czasu (prawie 3 lata) od kiedy pierwszy raz na blogu pisałem o koncepcji U-Space. Znaczące rozwinięcie tej koncepcji nastąpiło niedawno i to u nas, w Polsce. Mówię tu o PansaUTM – systemie koordynującym loty bezzałogowców. W artykule opiszę szczegółowo:
- Czym jest system PansaUTM?
- Jak korzystać z systemu PansaUTM?
- Czemu jest on szczególnie ważny w dobie pandemii koronawirusa?
Na końcu wspomnę również o nowych wymogach wykonywania operacji z użyciem BSP w związku z koronawirusem, które weszły w życie 20 kwietnia br.
PansaUTM – na czym polega?
PansaUTM to system informatyczny, który pozwala na zarządzanie lotami dronów. Wprowadzony został przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej we współpracy z twórcami znanej dobrze operatorom aplikacji DroneRadar oraz firmą HAWK-e, który pozwala m.in. na:
- planowanie i zgłaszanie misji (za pomocą funkcjonalności dFPL (drone Fligh Plan) – chodzi o cyfrowe plany lotu (tutaj znajdą Państwo podręcznik, jak prawidłowo korzystać z dFPL),
- przegląd rejestru misji,
- dodanie własnego modelu drona do bazy,
- stworzenie rejestru posiadanych certyfikatów,
- uzyskanie zgody na lot (zarówno, jeżeli chodzi o loty VLOS jak i BVLOS),
- kontrolowanie lotów dronów w czasie rzeczywistym (m.in. dbając o niedoprowadzenie do kolizji),
- e-identyfikację dronów,
- dwukierunkową komunikację operatora BSP z służbami ruchu lotniczego.
Dostęp do PansaUTM jest dostępny po zarejestrowaniu się i weryfikacji danych tutaj: https://utm.pansa.pl/ (zalecana jest przeglądarka Google Chrome), a także poprzez aplikację na iOS oraz Android.
PansaUTM jest w pełni zintegrowana z aplikacją DroneRadar, zatem jej użytkowanie nie powinno stanowić problemu.
PansaUTM, czyli wprowadzenie koncepcji U-Space w Polsce
Wprowadzenie do użytku operacyjnego PansaUTM jest wydarzeniem na skalę światową. Jesteśmy pionierami, jeżeli chodzi o takie rozwiązanie. Koncepcja U-Space pojawiła się już kilka lat temu. W 2017 roku Komisja Europejska przedstawiła założenia koncepcji polegającej na wprowadzeniu określonego rodzaju przestrzeni do 150 m wysokości wraz z usługami zapewniającymi bezpieczne loty w tej strefie. PansaUTM świetnie wpisuje się w tę koncepcję, bowiem posiada wszystkie podstawowe funkcje, jakie były wymieniane w pierwotnej wersji U-Space, tj.:
- wprowadza powszechnie i łatwo dostępny system elektronicznej rejestracji dronów,
- udostępnia system identyfikacji elektronicznej dronów,
- a także system geofencingu, czyli ograniczenia elektronicznie ruchu dronów w określonych obszarach.
PansaUTM jako wsparcie przy walce z koronawirusem
Szczególnie w obecnych czasach pandemii koronawirusa, system PansaUTM może mieć ogromne znaczenie. Pod koniec marca na stronie rządowej pojawił się komunikat, który zachęcał operatorów dronów do pomocy w walce z koronawirusem. PAŻP bardzo szybko odpowiedziała na tę informację, wskazując, że w systemie PansaUTM można zgłaszać deklarację świadczenia usług za pomocą dronów przez licencjonowanych operatorów BSP.
BSP mogą bowiem pomóc w wielu aspektach walki z koronawirusem, np. monitorując konkretne obszary lub osoby poddane kwaranntanie. Aby dołączyć do programu walki z koronawirusem, będąc operatorem BSP, należy podać rodzaj świadczonych usług w systemie PansaUTM.
Więcej informacji na ten temat znaleźć można na stronie:
Nowe wymogi operacji z użyciem BSP w związku z pandemią koronawirusa
18 kwietnia w życie weszły przepisy ustawy wdrażającej mechanizmy mające na celu zwalczyć skutki pandemii – tzw. Tarcza Antykryzysowa 2.0. Oprócz szeregu usprawnień dla przedsiębiorców, wprowadziła ona ważne regulacje dla operatorów dronów.
Otóż, w okresie obowiązywania ww. ustawy wszystkie operacje BSP mogą być realizowane po poinformowaniu PAŻP o zamiarze ich wykonania w systemie PansaUTM. Jednocześnie dalej obowiązują wszystkie inne zasady dot. lotów BSP w Polsce.
Obecne zasady wyglądają następująco:
- BVLOS – każdy podmiot, który jest dopuszczony do wykonywania lotów BVLOS musi złożyć plan lotu w module dFPL;
- VLOS w CTR:
- w przypadku stref CTR EPPO, EPGD, EPBY, EPMO, EPSC, EPLB należy również złożyć plan lotu, a także skomunikować się ze służbami przy pomocy modułu dPilot;
- w pozostałych strefach CTR należy złożyć formularz na 3 dni przed lotem (zgodnie z dotychczasowymi zasadami);
- pozostałe loty VLOS – należy podać informację o locie wykorzystując opcję „check-in” w PansaUTM. W tym przypadku składanie dFPL nie jest obowiązkowe.
Szczegółowe zasady lotów oraz wprowadzenia ich do systemu znaleźć można tutaj:
- loty VLOS
- loty BVLOS
Gdzie obowiązuje PansaUTM?
Zasięg działania PansaUTM pod kątem możliwości realizacji operacji zgodnej z przepisami i dostępnością przestrzeni powietrznej od samego początku (tj. od 2 marca br.) obejmuje całą Polskę.
Jeżeli zaś chodzi o funkcje dotyczące wydawania przez PAŻP przedtaktycznych cyfrowych warunków i zgód na loty BSP w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) oraz taktyczną koordynację lotów pomiędzy operatorami BSP a kontrolerami PAŻP są one dostępne w 6 CTR:
- Bydgoszcz,
- Modlin,
- Poznań,
- Lublin,
- Gdańsk,
- Szczecin.
Artykuł opracowany został na podstawie informacji ze strony PAŻP.