Na czym polega system PansaUTM?

Minęło już trochę czasu (prawie 3 lata) od kiedy pierwszy raz na blogu pisałem o koncepcji U-Space. Znaczące rozwinięcie tej koncepcji nastąpiło niedawno i to u nas, w Polsce. Mówię tu o PansaUTM – systemie koordynującym loty bezzałogowców. W artykule opiszę szczegółowo:

  • Czym jest system PansaUTM?
  • Jak korzystać z systemu PansaUTM?
  • Czemu jest on szczególnie ważny w dobie pandemii koronawirusa?

Na końcu wspomnę również o nowych wymogach wykonywania operacji z użyciem BSP w związku z koronawirusem, które weszły w życie 20 kwietnia br.

PansaUTM – na czym polega?

PansaUTM to system informatyczny, który pozwala na zarządzanie lotami dronów. Wprowadzony został przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej we współpracy z twórcami znanej dobrze operatorom aplikacji DroneRadar oraz firmą HAWK-e, który pozwala m.in. na:

  • planowanie i zgłaszanie misji (za pomocą funkcjonalności dFPL (drone Fligh Plan) – chodzi o cyfrowe plany lotu (tutaj znajdą Państwo podręcznik, jak prawidłowo korzystać z dFPL),
  • przegląd rejestru misji,
  • dodanie własnego modelu drona do bazy,
  • stworzenie rejestru posiadanych certyfikatów,
  • uzyskanie zgody na lot (zarówno, jeżeli chodzi o loty VLOS jak i BVLOS),
  • kontrolowanie lotów dronów w czasie rzeczywistym (m.in. dbając o niedoprowadzenie do kolizji),
  • e-identyfikację dronów,
  • dwukierunkową komunikację operatora BSP z służbami ruchu lotniczego.

Dostęp do PansaUTM jest dostępny po zarejestrowaniu się i weryfikacji danych tutaj: https://utm.pansa.pl/ (zalecana jest przeglądarka Google Chrome), a także poprzez aplikację na iOS oraz Android.

PansaUTM jest w pełni zintegrowana z aplikacją DroneRadar, zatem jej użytkowanie nie powinno stanowić problemu.Na czym polega system PansaUTM

PansaUTM, czyli wprowadzenie koncepcji U-Space w Polsce

Wprowadzenie do użytku operacyjnego PansaUTM jest wydarzeniem na skalę światową. Jesteśmy pionierami, jeżeli chodzi o takie rozwiązanie. Koncepcja U-Space pojawiła się już kilka lat temu. W 2017 roku Komisja Europejska przedstawiła założenia koncepcji polegającej na wprowadzeniu określonego rodzaju przestrzeni do 150 m wysokości wraz z usługami zapewniającymi bezpieczne loty w tej strefie. PansaUTM świetnie wpisuje się w tę koncepcję, bowiem posiada wszystkie podstawowe funkcje, jakie były wymieniane w pierwotnej wersji U-Space, tj.:

  1. wprowadza powszechnie i łatwo dostępny system elektronicznej rejestracji dronów,
  2. udostępnia system identyfikacji elektronicznej dronów,
  3. a także system geofencingu, czyli ograniczenia elektronicznie ruchu dronów w określonych obszarach.

PansaUTM jako wsparcie przy walce z koronawirusem

Szczególnie w obecnych czasach pandemii koronawirusa, system PansaUTM może mieć ogromne znaczenie. Pod koniec marca na stronie rządowej pojawił się komunikat, który zachęcał operatorów dronów do pomocy w walce z koronawirusem. PAŻP bardzo szybko odpowiedziała na tę informację, wskazując, że w systemie PansaUTM można zgłaszać deklarację świadczenia usług za pomocą dronów przez licencjonowanych operatorów BSP.

BSP mogą bowiem pomóc w wielu aspektach walki z koronawirusem, np. monitorując konkretne obszary lub osoby poddane kwaranntanie. Aby dołączyć do programu walki z koronawirusem, będąc operatorem BSP, należy podać rodzaj świadczonych usług w systemie PansaUTM.

Więcej informacji na ten temat znaleźć można na stronie:

https://www.pansa.pl/mozliwosc-zglaszania-deklaracji-swiadczenia-uslug-za-pomoca-dronow-na-potrzeby-walki-z-covid-19-przez-licencjonowanych-operatorow-bsp/

Nowe wymogi operacji z użyciem BSP w związku z pandemią koronawirusa

18 kwietnia w życie weszły przepisy ustawy wdrażającej mechanizmy mające na celu zwalczyć skutki pandemii – tzw. Tarcza Antykryzysowa 2.0. Oprócz szeregu usprawnień dla przedsiębiorców, wprowadziła ona ważne regulacje dla operatorów dronów.

Otóż, w okresie obowiązywania ww. ustawy wszystkie operacje BSP mogą być realizowane po poinformowaniu PAŻP o zamiarze ich wykonania w systemie PansaUTM. Jednocześnie dalej obowiązują wszystkie inne zasady dot. lotów BSP w Polsce.

Obecne zasady wyglądają następująco:

  • BVLOS – każdy podmiot, który jest dopuszczony do wykonywania lotów BVLOS musi złożyć plan lotu w module dFPL;
  • VLOS w CTR:
    • w przypadku stref CTR EPPO, EPGD, EPBY, EPMO, EPSC, EPLB należy również złożyć plan lotu, a także skomunikować się ze służbami przy pomocy modułu dPilot;
    • w pozostałych strefach CTR należy złożyć formularz na 3 dni przed lotem (zgodnie z dotychczasowymi zasadami);
  • pozostałe loty VLOS – należy podać informację o locie wykorzystując opcję „check-in” w PansaUTM. W tym przypadku składanie dFPL nie jest obowiązkowe.

Szczegółowe zasady lotów oraz wprowadzenia ich do systemu znaleźć można tutaj:

  1. loty VLOS
  2. loty BVLOS

Gdzie obowiązuje PansaUTM?

Zasięg działania PansaUTM pod kątem możliwości realizacji operacji zgodnej z przepisami i dostępnością przestrzeni powietrznej od samego początku (tj. od 2 marca br.) obejmuje całą Polskę.

Jeżeli zaś chodzi o funkcje dotyczące wydawania przez PAŻP przedtaktycznych cyfrowych warunków i zgód na loty BSP w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) oraz taktyczną koordynację lotów pomiędzy operatorami BSP a kontrolerami PAŻP są one dostępne w 6 CTR:

  1. Bydgoszcz,
  2. Modlin,
  3. Poznań,
  4. Lublin,
  5. Gdańsk,
  6. Szczecin.

Artykuł opracowany został na podstawie informacji ze strony PAŻP.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments