Zmiany w prawie dronowym 2020

Dzisiejszy artykuł to zbiór ostatnich zmian w prawie dronowym. Na przestrzeni ostatnich tygodni pojawiło się bowiem kilka nowych aktów prawnych, na które warto zwrócić uwagę. Ponadto Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała wytyczne dla operatorów lotniczych pt. rola systemu zarządzania w procesie powrotu do normalnych operacji po COVID-19, które chcę omówić. Dodatkowo Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował również kompleksowy zbiór pytań i odpowiedzi na temat nowych przepisów dronowych, które wchodzą w życie 31 grudnia 2020 r. Mowa tu o rozporządzeniach, które opisywałem już na łamach bloga:

Nowe kategorie lotów i rejestracja dronów

Certyfikacja i klasy dronów

Zachęcam wszystkie osoby zainteresowane branżą dronową do odwiedzenia strony ULC. Można tam znaleźć dużo praktycznych informacji. Link do dokumentu tutaj.

Nowe rozporządzenie wykonawcze

W maju pojawiło się nowe rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/639 zmieniające rozp. wykonawcze (UE) 2019/947, które opisywałem na blogu tutaj. Nowelizacja wprowadziła 2 podstawowe scenariusze standardowe:

  1. STS-01 – są to operacje w zasięgu wzroku (VLOS) na maksymalnej wysokości 120 m nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku zaludnionym.
  2. STS-02 – to natomiast operacje poza zasięgiem wzroku (BVLOS) z użyciem BSP w odległości nie większej niż 2km od pilota przy obecności obserwatorów przestrzeni powietrznej, na maksymalnej wysokości 120 m nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku słabo zaludnionym.

Scenariusze będą stosowane w kategorii szczególnej lotów. Szczegóły unormowań znajdują się w rozporządzeniu, które dostępne jest tutaj.

Zmiana rozporządzenia delegowanego

Jakiś czas temu na blogu omawiałem również tzw. rozporządzenie delegowane Komisji UE nr 2019/945, które w głównej mierze reguluje kwestie produkcji, dystrybucji, importu dronów, a także ich certyfikacji. Ponadto wprowadza nowe klasy dronów. Do tej pory w akcie mogliśmy znaleźć dokładny opis klas od C0 do C4. 20 lipca br. ukazało się rozporządzenie 2020/1058, które dodatkowo wprowadza dwie nowe klasy C5 i C6 dedykowane właśnie do ww. scenariuszy standardowych STS-01 oraz STS-02 do lotów w kategorii szczególnej. Jako, że w poprzednim artykule opisałem krótko każdą klasę, tutaj przytoczę najważniejsze informacje o klasach C5 i C6.

Klasa C5 – oznaczenie:

klasa c5 drony bsp

Klasa C5 – specyfikacja:

  • musi spełnić wymagania dot. klasy C3, a dodatkowo musi:
    • być statkiem innym niż stałopłat, z wyjątkiem BSP na uwięzi,
    • przekazywać pilotowi BSP informacje o wysokości BSP nad poziomem terenu lub punktem startu,
    • być wyposażony w tryb niskiej prędkości,
    • umożliwić pilotowi zakończenie lotu BSP w ściśle określony sposób (niezawodny, przewidywalny itp.)
    • zapewniać stałą możliwość monitorowania jakości łącza sterowania i kontroli oraz ostrzegać, jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo przerwania łącza.
  • Może to być BSP klasy C3, który zawiera akcesoria pozwalające przekształcenie go na klasę C5.

Klasa C6 – oznaczenie:

klasa c6 drony bsp

Klasa C6 – specyfikacja:

  • również musi spełniać wymogi dla klasy C4, a dodatkowo:
    • maksymalna prędkość nie więcej niż 50m/s
    • musi przekazywać pilotowi BSP informacje o wysokości BSP nad poziomem terenu lub punktem startu,
    • umożliwić pilotowi zakończenie lotu BSP w ściśle określony sposób (niezawodny, przewidywalny itp.),
    • zapewniać stałą możliwość monitorowania jakości łącza sterowania i kontroli oraz ostrzegać, jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo przerwania łącza,
    • zapewniać środki zapobiegania przekraczaniu przez BSP pionowych i poziomych limitów programowalnej przestrzeni operacyjnej.

Treść nowego rozporządzenia dostępna jest tutaj. Warto podkreślić, że załącznik do nowego rozporządzenia w całości zastąpił załącznik z rozporządzenia 2019/945.

Certyfikacja dronów do 600 kg

Wspomniana już wyżej EASA 20 lipca opublikowała dokument z propozycjami dotyczącymi certyfikacji BSP do 600 kg (tzw. Light UAS) w kategorii szczególnej i certyfikowanej.

O certyfikacji dronów pisałem już w innym artykule: Certyfikacja dronów zgodnie z nowymi wymogami UE

Propozycja EASA, jak czytamy na ich stronie, ma przyczynić się do bezpiecznego działania dronów w szerokim zakresie usług, takich jak:

  • doręczanie paczek,
  • kontrola linii kolejowych i energetycznych,
  • dostawa zaopatrzenia do stref kryzysowych.

Obecnie ww. dokument poddany jest konsultacjom otwartym. Można do niego zgłaszać uwagi na specjalnym formularzu. Zgłoszenia są przyjmowane do 30 września 2020 r. Więcej informacji na stronie EASA: https://www.easa.europa.eu/document-library/product-certification-consultations/proposed-special-condition-light-uas

Wytyczne EASA dla operatorów lotniczych w związku z COVID-19

Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała również w lipcu dokument zatytułowany „The role of air operators’ management systems in the COVID-19 recovery phase”. Publikacja to nic innego jak wytyczne dla operatorów lotniczych, które pomogą powrócić do normalności po zmianach spowodowanych pandemią.

Jak czytamy na stronie EASA, dokument został sporządzony przez ekspertów merytorycznych z EASA, przemysłu oraz właściwych organów krajowych. Dokument m.in. określa znaczenie:

  • procesu zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa,
  • funkcji monitorowania zgodności,
  • monitorowania i pomiarów poziomu bezpieczeństwa.

Ponadto zamieszczono w nim wytyczne dotyczące aspektów operacyjnych i zdatności do lotu.

Publikacja dostępna jest na stronie EASA: https://www.easa.europa.eu/document-library/general-publications/guidelines-role-operators-management-systems-covid-19

Podsumowanie

Ostatnie miesiące to czas intensywnego rozwoju branży dronowej. Myślę, że w najbliższym czasie czeka nas jeszcze wiele zmian i udoskonaleń. Zastosowanie dronów z każdym dniem zwiększa się, a regulacje prawne starają się za tymi zmianami nadążyć.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments